sečti | odečti | ||
1. | 6. | ||
2. | 7. | ||
3. | 8. | ||
4. | 9. | ||
5. | 10. |
Archiv štítku: Sčítání
Příklady na přednost matematických operací
Přednost matematických operací si můžete procvičit na několika příkladech. Připravili jsme pro vás dvojce příkladů s mírně pozměněným zadáním, abyste si uvědomili rozdíly v postupu výpočtu.
Řešení příkladů s postupem najdete zde
Která matematická operace má přednost.
Často se dělají chyby v příkladech, kde je více matematických operací a nejsou všechny odděleny závorkou. Např.
Od teď si, prosím, pamatujte:
1. Pokud jsou ve výrazu závorky, počítají se nejdříve výrazy v závorkách.
2. Po závorkách se počítá násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítáním. Násobení a dělení počítáme postupně z levé strany.
3. Nakonec počítáme sčítání a odčítání postupně zleva doprava.
V našem příkladě budeme nejdříve počítat závorku (2+3):
Teď počítáme násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítání. Takže 10×5:5 je 10 a 10/5 je 2:
A teď už nám zbývá jen sčítání a odčítání, které počítáme zleva. Nejdříve 100-10=90 a potom 90+2=92.
Když nevíte google vám poradí. Pokud zadáte výraz do vyhledávání googlu, tak ho google nejen spočítá, ale doplní i závorky pro přehlednost. Náš příklad bude vypadat v google.cz takto: Zobrazení příkladu v googlu
Příklady na procvičení předností matematických operací najdete ZDE.
Příklady desetinná čísla – sčítání a odčítání (2)
Sečtěte desetinná čísla | Odečtěte desetinná čísla | |||
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Příklady desetinná čísla – sčítání a odčítání (1)
Sečtěte desetinná čísla | Odečtěte desetinná čísla | |||
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Příklady sčítání/odčítání do 100 (2)
sečti | odečti | |||
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
Sčítání a odčítání pod sebou
Sčítání
Pokud chcete sečíst například 1683 + 10555 můžete samozřejmě použít kalkulačku, ale určitě je dobře umět sečíst velká čísla i bez kalkulačky a počítače, jen s tužkou a papírem a to vás na téhle stránce naučíme.
Nejdříve si napište čísla pod sebe zarovnané doprava, takže zapsaný příklad bude vypadat takto:
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
A začneme sčítat. Sčítáme čísla pod sebou z pravé strany. Nejdůležitější je jestli součet čísel přesáhne 10. Pokud součet nepřesáhne desítku, tak napíšeme součet a nemusíme se o nic starat. Pokud součet přesáhne desítku píšeme jen číslo jednotek (číslo nad 10. např. u 13 ->3; 16->6…) a jednotku desítky přičteme v dalším sloupci (vysvětlíme dále).
V našem příkladě nejsme přes 10, takže zapíšeme 8.
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
8 |
Pokračujeme sčítáním dalšího sloupce (druhý zprava). 8 + 5=13 a jak jsme psali výše je důležité jestli jsme součtem přes 10, tentokrát jsme přes 10 a proto napíšeme číslo přes 10 (3) a jedničku použijeme v dalším sloupci. Říká se: pamatuji si jedničku, přenáším jedničku, jednička jde dál…
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
3 | 8 |
Pamatujeme si jedničku z minulého sloupce (sčítali jsme 8+5=13)! A pokračujeme sčítáním sloupce dalšího (třetí zprava). 6+5 je 11 a k tomuto číslu přičteme tu PAMATOVANOU jedničku z minulého sloupce. Takže výsledek bude 12 a protože jsme opět přes 10 zapíšeme „jen“ 2 a jedničku si pamatujeme do dalšího sloupce.
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
2 | 3 | 8 |
Pokračujeme dalším sloupcem. Budeme tedy sčítat 1+0, to se rovná 1 ale musíme přičíst pamatovanou jedničku z minulého sloupce, takže 1+0+1(z minula)=2.
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
2 | 2 | 3 | 8 |
A jsme v posledním sloupci. Když v horním čísle není žádné číslo bereme to jako by tam byla nula. Takže 0+1=1. Z minula si nemusíme nic pamatovat, takže napíšeme 1.
1 | 6 | 8 | 3 | ||
+ | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
1 | 2 | 2 | 3 | 8 |
A máme výsledek. Tím je 12238.
Odčítání
A teď vysvětlíme odčítání. Budeme odčítat čísla 12238 a 10555. Čísla si zase napíšeme pod sebe zarovnané vpravo.
1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
– | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
Začneme odčítat z pravé strany, odečteme tedy 8-5. To je 3. Jako bylo u sčítání důležité jestli byl součet přes desítku, tak u odčítání je důležité jestli je výsledek kladný. To znamená jestli je první číslo (menšenec, číslo od kterého odečítáme) větší než číslo druhé. V našem příkladě je 8 větší než 5 a tak nemusíme nic řešit (to budeme u dalších čísel). Zapíšeme tedy 3.
1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
– | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
3 |
Teď budeme odečítat 3-5. To je -2 a tady budeme řešit to o čem jsme psali před chvílí (horní číslo je menší, než dolní). Postup je následující. K hornímu číslu přičteme 10, takže budeme počítat (3+10)-5=13-5=8. A zároveň si zapamatujeme, že v dalším kroku musíme jedničku přičíst (řekneme si dále kam). V našem příkladu tedy zapíšeme 8 a pamatujeme si, že přičteme jedničku.
1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
– | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
8 | 3 |
Teď se dozvíte, kam se bude přičítat ta jednička. Budeme odčítat 2-5 a právě k té 5 (jinými slovy ke spodnímu číslu, které následuje po odčítání, kde horní číslo je menší, než dolní), takže 2-(5+1)=2-6=-4 a protože je to záporné číslo (horní číslo je menší než dolní), tak postupujeme jako minule – přičteme k prvnímu číslu 10. Takže dostaneme (2+10)-(5+1)=12-6=6. To je ta nejsložitější situace v odčítání – museli jsme přičítat jedničku a ještě jsme museli k hornímu číslu 10. V našem příkladě tedy napíšeme 6 a pamatujeme si jedničku.
1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
– | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
6 | 8 | 3 |
Pokračujeme dál. Nesmíme zapomenout přičíst jedničku. Bude tedy odčítat 2-(0+1)=2-1=1. A protože první číslo větší můžeme zapsat výsledek 1.
1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
– | 1 | 0 | 5 | 5 | 5 |
1 | 6 | 8 | 3 |
V dalším sloupci odčítáme 1-1=0 a protože by nula byla na začátku čísla, tak ji nepíšeme. Protože 01683 je stejné jako 1683 a to je náš výsledek.
Nesmíme zapomenout na zkoušku. Tu uděláme že k našemu výsledku přičteme číslo, které jsme odčítali. Tzn.: 1683+10555 a to jsme počítali na začátku stránky jako příklad sčítání.
Test – sčítání/odčítáni do 20
Vyzkoušejte si jak jste na tom se sčítáním do 20. (10 otázek)
Příklady sčítání/odčítání do 100
sečti | odečti | ||
1. | 6. | ||
2. | 7. | ||
3. | 8. | ||
4. | 9. | ||
5. | 10. |
>>ŘEŠENÍ PŘÍKLADŮ NAJDETE ZDE <<
Příklady sčítání/odčítání do 20 (1)
sečti | odečti | ||
1. | 6. | ||
2. | 7. | ||
3. | 8. | ||
4. | 9. | ||
5. | 10. |
PRO ZOBRAZENÍ ŘEŠENÍ KLIKNĚTE ZDE.
Více k procvičování učiva základní školy najdete například v těchto učebnicích a sbírkách příkladů.
Sčítání a odčítání
Sčítání (součet)
Čísla, která sčítáme se říká sčítanci a výsledku se říká součet.
SČÍTANEC + SČÍTANEC = SOUČET
Pro sčítání platí:
– Když sečteme dvě racionální čísla (celá kladná čísla) dostaneme opět číslo racionální.
– Pořadí sčítanců můžeme měnit. Říká se tomu komutativnost. Pozor: neplatí pro odčítání.
A + B = B + A (12+6=6+12=18; 62+31=31+62=93; 3+6+10=6+10+3=19)
– Sdružování sčítanců můžeme měnit. Pořadí v kterém čísla sčítáme nezmění součet. Říká se tomu, že sčítání je asociativní.
(A + B) + C = A + (B + C) (2+3)+5=2+(3+5)=10
– Nula je neutrální. Když přičteme ke konkrétnímu číslu nulu, tak výsledkem je ono konkrétní číslo.
A + 0 = A (5+0=5; 28+0=28)
Odčítání (rozdíl)
MENŠENEC – MENŠITEL = ROZDÍL
Pro odčítání platí:
– když odečteme stejná čísla, výsledek je 0
A – A = 0 (5-5=0; 16-16=0; 336-336=0)
– když od čísla odečteme nulu, tak rozdíl se rovná původnímu číslu.
A – 0 = A (5-0=5; 28-0=28)
– odčítání není komutativní.
– odčítání není asociativní.
– pro vzájemnou přednost sčítání/odčítání a násobení/dělení platí tato pravidla.