1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Archiv štítku: násobení
Příklady velká násobilka (1)
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Učebnice pro základní školu najdete v obchodě UčebniceMapy.cz
Velká násobilka
Příklady násobení/dělení 10, 100, 1000
Pro někoho jednoduché příklady, ale někdo si násobení a dělení 10, 100 a 1000 rád procvičí. Na stránce s výsledky vám vysvětlíme jak na to.
Řešení příkladů s postupem najdete zde
Příklady na přednost matematických operací
Přednost matematických operací si můžete procvičit na několika příkladech. Připravili jsme pro vás dvojce příkladů s mírně pozměněným zadáním, abyste si uvědomili rozdíly v postupu výpočtu.
Řešení příkladů s postupem najdete zde
Která matematická operace má přednost.
Často se dělají chyby v příkladech, kde je více matematických operací a nejsou všechny odděleny závorkou. Např.
Od teď si, prosím, pamatujte:
1. Pokud jsou ve výrazu závorky, počítají se nejdříve výrazy v závorkách.
2. Po závorkách se počítá násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítáním. Násobení a dělení počítáme postupně z levé strany.
3. Nakonec počítáme sčítání a odčítání postupně zleva doprava.
V našem příkladě budeme nejdříve počítat závorku (2+3):
Teď počítáme násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítání. Takže 10×5:5 je 10 a 10/5 je 2:
A teď už nám zbývá jen sčítání a odčítání, které počítáme zleva. Nejdříve 100-10=90 a potom 90+2=92.
Když nevíte google vám poradí. Pokud zadáte výraz do vyhledávání googlu, tak ho google nejen spočítá, ale doplní i závorky pro přehlednost. Náš příklad bude vypadat v google.cz takto: Zobrazení příkladu v googlu
Příklady na procvičení předností matematických operací najdete ZDE.
Písemné násobení čísel
Velká čísla nemusíme násobit jen na kalkulačce, ale stačí nám papír, tužka a malá násobilka. Písemné násobení si vysvětlíme na konkrétním příkladu.
941 x 152
čísla si napíšeme pod sebe, tak že zarovnáme pod sebe jednotky, desítky,…
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 |
a začneme násobit číslem, které je prvním číslem zprava ve spodním čísle. A tímto číslem násobíme celé horní číslo postupně k pravé strany. V naším příkladě budeme násobit číslem 2 (násobit budeme postupně 1,4,9) a výsledky zapisujeme pod násobená čísla.
Takže 2 x 1 = 2
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
2 |
2 x 4 = 8
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
8 | 2 |
2 x 9 = 18 protože 9 je poslední, které v tomto řádku násobíme, tak napíšeme celou 18, tak jak vidíte.
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 |
Teď budeme násobit dalším číslem v pořadí (5) a zase budeme násobit odzadu horní číslo 1, 4, 9. Výsledky zapisujeme pod předchozím násobení číslem 4, ale POZOR první číslici posuneme o jedno doleva.
5 x 1 = 5
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 | ||
5 |
5 x 4 = 20. Protože budeme ještě násobit další číslo (9), tak napíšeme jen jednotky čísla (v našem příkladu 0) a desítky (v našem příkladu 2) si „pamatujeme“ do dalšího násobení. Tzn. píšeme 0 pamatujeme 2.
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 | ||
0 | 5 |
5 x 9 = 45 k číslu přičteme 2, kterou jsme si pamatovali z minulého násobená 5×4. Takže výsledek je 45+2=47 a protože je to poslední násobení v tomto řádku, tak píšeme celé číslo.
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 | ||
4 | 7 | 0 | 5 |
a teď budeme násobit posledním číslem, tedy 1, a zase násobíme horní číslo pozpátku (1-4-9) a zase posuneme první číslo o jedno místo doleva.
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 | ||
4 | 7 | 0 | 5 | ||
9 | 4 | 1 |
Teď máme skoro hotovo. Stačí už jen sečíst ta čísla, která vznikla naším násobením. O písemném sčítání píšeme ZDE. Začneme sčítat zprava, kde opíšeme 2, potom 8+5=13, takže napíšeme 3 a jedničku pamatujeme, v dalším sloupci 8+0+1+1 (z předchozího sloupce)=10. Píšeme 0 a 1 pamatujeme. Ve čtvrtém sloupci 1+7+4+1 (z minula)=13 a v posledním sloupci 4+9+1(z minula)=14 a protože to je poslední sloupec, tak píšeme 14.
9 | 4 | 1 | |||
. | 1 | 5 | 2 | ||
1 | 8 | 8 | 2 | ||
4 | 7 | 0 | 5 | ||
9 | 4 | 1 | |||
1 | 4 | 3 | 0 | 3 | 2 |
A máme výsledek 143032.
Příklady malá násobilka (2)
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Příklady malá násobilka (1)
1. | 6. | |||
2. | 7. | |||
3. | 8. | |||
4. | 9. | |||
5. | 10. | |||
ŘEŠENÍ NAJDETE ZDE |
Test – násobení do 200
Vypočítejte bez kalkulačky.
Násobení a dělení
Násobení
Čísla, která násobíme se říká činitelé a výsledku se říká součin.
ČINITEL x ČINITEL = SOUČIN
Pro násobení platí:
– Když násobíme dvě racionální čísla (celá kladná čísla) dostaneme opět číslo racionální.
– Pořadí činitelů se můžeme měnit. Říká se tomu komutativnost. Pozor: neplatí pro děleni.
A x B = B x A (12×6=6×12=72; 62×31=31×62=1922; 3x6x10=6x10x3=180)
– Sdružování činitelů můžeme měnit. Pořadí v kterém čísla násobíme nezmění součet. Říká se tomu, že násobení je asociativní.
(A x B) x C = A x (B x C) (2×3)x5=2x(3×5)=30
– Jednička je neutrální. Když násobíme konkrétnímu číslu jedničkou, tak výsledkem je ono konkrétní číslo.
A x 1 = A (5×1=5; 28×1=28)
– Když je jeden činitel 0 (nula) je i součin roven nule.
A x 0 = 0 (15 x 0 = 0; 25 x 268 x 24 x 0 = 0)
– Násobení má přednost před sčítáním např. 25+5×6=25+30=55. Když chceme zaručit, že má sčítání přednost, tak musíme použít závorky. (25+5)x6=30×6=180. Více o přednosti mat. operací ZDE.